Дистанційне навчання!!!
27.05.2020
Узагальнення знань
з розділу «Вплив людини на природу материків і океанів» . Дослідження «Шляхи розв'язування екологічних
проблем»
1. Повторіть вивчений
матеріал, перегляньте уроки на блозі.
2. Виконати поточний контроль знань з даного
розділу до 28.05.2020 (включно)
Перейти за посиланням для виконання роботи: https://forms.gle/v18VARzs3Dadw96q6
25.05.2020
Тема «Міжнародне співробітництво у розв'язуванні
екологічних проблем. Міжнародні організації з охорони природи»
Мета: називати
джерела забруднення навколишнього середовища, міжнародні організації з охорони
природи; наводити приклади основних видів забруднення довкілля:
хімічне, радіаційне, біологічне, теплове, звукове;
• показувати на карті вже відомі природоохоронні території, райони
екологічного лиха;
• характеризувати різні види забруднення природи, екологічні проблеми
материків та океанів і можливі шляхи їх розв’язання;
• порівнювати рівень забруднення навколишнього середовища на материках та в
океанах;
• оцінювати роль міжнародного співробітництва у розв’язанні проблем
взаємодії природи і суспільства.
Вивчення нового
матеріалу
Розв’язання
екологічних проблем і міжнародне співробітництво.
Міжнародні урядові й громадські
організації, які ставили за мету своєї діяльності охорону довкілля та боротьбу
за прийняття суворих законів проти забруднення природи, почали виникати, коли
людство усвідомило, що без об’єднання зусиль усіх народів розв’язати екологічні
проблеми неможливо.
Особливості законодавства країн певного регіону й ефективність дії різних
природоохоронних організацій впливають на рівень і характер забруднення певної
території. У розвинених країнах діють жорсткі санкції проти підприємств і
організацій, які порушують природоохоронне законодавство. Звісно, в цих країнах
рівень забрудненості довкілля невпинно зменшується.
Але слід зауважити, що дедалі частіше підприємства, які забруднюють
навколишнє середовище, із високорозвинених країн переміщаються до країн із
відносно низьким рівнем розвитку: до Африки, Азії та Латинської Америки. Попри
це найбільші забруднювачі довкілля й сьогодні зосереджені в Китаї, США, Європі,
Японії, Росії тощо.
Потреби людей дедалі більше зростають і перевищують життєво-необхідний
мінімум. Споживання, особливо в розвинених країнах, зростає з кожним роком.
Люди купують дедалі більше спеціально запакованої їжі, одягу, взуття, різних
побутових товарів, кілька автомобілів на родину тощо. Утворюються тони відходів
людської життєдіяльності. Виникають величезні за обсягом звалища отруйних
речовин, які не встигають переробляти. Це стає найбільшою проблемою охорони
довкілля і, між іншим, не лише в розвинених країнах. Для країн Африки ця
проблема також є актуальною.
Міжнародні
організації з охорони природи
Дедалі більше екологічних
проблем набувають світового, глобального характеру, тому координатором
міжнародних зусиль у справі охорони довкілля стала Організація Об’єднаних
Націй.
При Генеральній Асамблеї є Науковий комітет з дії атомної радіації, Комітет
з використання космічного простору в мирних цілях (КОСПАР) та ін.
Початком широкого міжнародного співробітництва з охорони природи та
раціонального використання природних ресурсів можна вважати 1972 р., коли в
столиці Швеції Стокгольмі розпочала роботу Конференція ООН із проблем охорони
довкілля. Там прийняли Декларацію, в якій проаналізовано глобальні екологічні
проблеми й окреслено шляхи їх подолання спільними зусиллями світового
співтовариства.
Міжнародна урядова організація з навколишнього середовища — ЮНЕП — й інші
підрозділи ООН упродовж наступних років розробили міжнародні правові норми
використання Світового океану, повітряного басейну, космосу.
Виникли міжнародні наукові організації, які постійно проводять наукові
дослідження нашої планети з метою оцінювання стану довкілля та розробляння
шляхів розв’язання екологічних проблем. До них належать: Інститут всесвітніх
спостережень, який видає щорічник «Стан світу», Міжнародна рада наукових спілок
із програмою «Глобальні зміни», Міжнародний географічний союз тощо.
Значний внесок в охорону природи Землі робить Міжнародний союз охорони
природи. Він здійснює широкі наукові дослідження та розробляє практичні
програми збереження природи в різних куточках планети. До нього Належать як
урядові, так і громадські організації десятків країн світу.
Всесвітній фонд дикої природи — міжнародна неурядова організація, що
займається збереженням природи, дослідженнями та відновленням природного
середовища. Це найбільша незалежна природоохоронна організація у світі, що має
близько 5 млн працівників і добровольців по всьому світу, працюючи в понад 120
країн. Щороку фонд здійснює понад 1200 екологічних проектів, привертаючи увагу
мільйонів людей до проблем охорони довкілля та їх розв’язання, їх запобігання
наростаючій деградації природного середовища планети та досягнення гармонії
людини і природи. Головна мета — збереження біологічної різноманітності Землі.
Символ Всесвітнього фонду дикої природи — гігантська панда.
Дуже активними у справі врятування всього живого на Землі є незалежні від
урядів держав міжнародні громадські рухи й організації. Мабуть, найвідомішою
серед них є «Грінпіс». Засновники «Грінпіс» — «перші воїни зеленого воїнства»
Бен Меткаф і Девід Фрейзер Мак Таггарт. Осередки цієї організації існують і в
Україні, яка дедалі активніше бере участь у міжнародному природоохоронному
співробітництві. Разом із сусідніми державами Словаччиною та Польщею вперше у
світі Україна створила новий тип природоохоронної території. На прикордонних
частинах трьох держав виник міжнародний біосферний заповідник «Східні Карпати».
Екологічна ситуація в Україні особливо загострилася після катастрофи на
Чорнобильській АЕС. Значні території стали непридатними для життя людей і
залишеними. Учені проводять у Чорнобильській зоні відчуження постійні
спостереження та дослідження за участю зарубіжних колег.
Міжнародне природоохоронне співробітництво буде й надалі розширюватись і
поглиблюватись. Це пов’язано з подальшою глобалізацією екологічних проблем.
Домашня робота
-
Опрацювати
§ 63.
-
Повторити
§ 62, підготуватися до самостійної роботи з теми «Вплив людини на природу
материків і океанів».
20.05.2020
Тема «Екологічні проблеми материків та океанів»
Мета: сформувати знання про основні види та
джерела забруднення навколишнього середовища, міжнародні організації з охорони
природи; формувати практичні вміння та навички характеризувати екологічні
проблеми материків та океанів та можливі шляхи їх вирішення; формувати
екологічну компетентність на основі ощадливого ставлення до природних та
раціонального природокористування.
- Фахівці
стверджують, що за останні десятиріччя у світі було використано стільки
природних ресурсів, скільки за всю попередню історію людства. У зв’язку з цим виникла
загроза виснаження і навіть вичерпання багатьох видів ресурсів. Одночасно
зросли масштаби повернення в природу відходів, що спричиняє загрозу забруднення
навколишнього середовища.
-
Згадайте:
·
Які види господарської діяльності
поширені у нашій місцевості?
·
Які зміни природних комплексів спричиняє
господарська діяльність?
·
Який вид природокористування переважає у
нашій місцевості?
Переглянути
відеоурок!!!
Домашнє завдання
-
Опрацювати § 63 (до вирішення
екологічних проблем).
-
Відповісти
на питання (у робочому зошиті, сфотографувати і відправити на електронну пошту
до 24.05.2020):
1) Чому
для подолання проблем забруднення навколишнього середовища необхідно об’єднати
зусилля усього людства?
18.05.2020
Тема «Використання
природних багатств материків і океанів»
Мета: актуалізувати, поглибити та систематизувати знання про
природні ресурси материків і океанів, ознайомити з основними видами природних
ресурсів; формувати практичні вміння розрізняти раціональне та нераціональне
природокористування, виявляти ознаки змін природних ландшафтів; формувати
екологічну свідомість на основі ощадливого ставлення до природних багатств та
раціонального природокористування.
Домашнє завдання
ü Опрацювати § 62.
ü Переглянути відео урок за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=XY6OZFpELq0
13.05.2020
Узагальнення з теми "Океани світу". Підсумкова контрольна робота за ІІ семестр
1. Повторіть вивчений
матеріал, перегляньте уроки на блозі.
2. Виконати підсумкову контрольну роботу за ІІ семестр.
Контрольна робота виконується з 10-00 до 10-45, потім доступ буде закрито!!!
2. Виконати підсумкову контрольну роботу за ІІ семестр.
Контрольна робота виконується з 10-00 до 10-45, потім доступ буде закрито!!!
06.05.2020
Тема «Північний
Льодовитий океан. Географічне положення океану у високих широтах. Історія
географічних досліджень океану. Рельєф дна, клімат і води. Льодовий режим
океану. Органічний світ і природні ресурси. Вплив океану на життєдіяльність
людей прилеглих материків. Практична робота № 12 (закінчення). Позначення
географічних об'єктів та течій океанів на контурній карті»
Мета: сформувати цілісну систему знань про особливості природи
Світового океану; продовжити вдосконалювати вміння та навички характеризувати
географічне положення океану та його природні компоненти за тематичними картами
атласу; розвивати вміння встановлювати аналогії та порівнювати.
Домашнє завдання
ü Опрацювати § 61, повторити §§ 34-60, підготуватися до контрольної роботи за ІІ семестр. Писати контрольну роботу ви будете 13.05.2020 з 10-00 до 10-45, потім доступ буде закрито!!!
ü Переглянути відео урок за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=hKoRorJgzvI
ü Виконати практичну роботу у кінці § 61 або у зошиті для практичних робіт (до 11.05.2020 та
направити на електронну пошту)
Тема « Індійський океан. Географічне положення.
Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Види
господарської діяльності в океані. Охорона природи океану. Вплив океану на
життєдіяльність людей на прилеглих материках. Практична робота № 12
(продовження)»
Мета: поглибити та систематизувати знання про природу Світового
океану; продовжити формувати уміння та навичок визначати географічне положення
океану, характеризувати ознаки природи Індійського океану за картами атласу;
розвивати вміння складати опис об'єкта за типовим планом, пізнавальний інтерес.
Домашнє завдання
ü Опрацювати § 60
ü Переглянути відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=J3uMLCDxxAo&pbjreload=10
ü Виконати практичну роботу у кінці § 60 (до 06.05.2020 та
надіслати на електронну пошту)
Тема «Географічне положення Атлантичного океану. Рельєф
дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси, їх використання.
Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків.
Практична робота № 12 (продовження)
Мета: поглибити та систематизувати знання
про природу Світового океану, продовжити формування умінь та навичок
характеризувати географічне положення та ознаки природи океану за тематичними
картами атласу; розвивати вміння встановлювати аналогії та порівнювати;
складати опис об'єкта за типовим планом, формувати екологічну компететність.
З давніх часів європейці плавали водами
Атлантичного океану задовго до епохи Великих географічних відкриттів. У наш час
Атлантика не втратила свого значення: її просторами пролягають найважливіші
шляхи сполучення між континентами, тому рух тут найінтенсивніший. Мабуть, це
найбільш вивчений науковцями океан.
Вивчення нового матеріалу
1
версія - Понад дві тисяч років існує
цікава легенда про загадкову країну – Атлантиду, в якій жив мудрий і щасливий
народ. Проте він не витримав, на жаль, випробувань гарним життям і розпалив у
собі жадібність і потяг до завоювань. За що і був покараний богами, причому
жорстоко: за один день і лиховісну ніч, як оповідає легенда, Атлантида разом зі
своєю прекрасною столицею і численними жителями зникла в глибинах океану. Ця
трагічна подія відбулась нібито близько 12 тисяч років тому. За однією із
версій Атлантичний океан саме від Атлантиди запозичив свою назву.
2 версія
- Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні
часи. За уявленнями стародавніх греків, океан оточував Землю з усіх боків.
Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього ховаються всі світила –
Сонце, Місяць, зірки. За грецькою міфологією, там, на крайньому заході, за
високими горами, у щасливій країні Аркадія жив титан Атлант, який тримав на
своїх плечах небесне склепіння. З ім'ям цього титана і весь водний простір на
захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.
Географічне
положення
Атлантичний океан – другий за величиною океан планети. Площа 91,7 тис км2. Як і Тихий, він простягається від субарктичних широт до Антарктиди (на 16 000 км);у центральній частині перетинає екватор, у східній – нульовий меридіан. Його відмінними рисами є витягнута форма та вузькість. І на півночі, і на півдні він має широке водне сполучення з холодними полярними водами.
Омиває
береги п'яти материків: Євразії, Африки, Північної та Південної Америки,
Антарктиди
За
глибиною Атлантичний океан є другим після Тихого. Максимальна глибина відмічена
у глибоководному жолобі Пуерто-Рико (8 742 м).
На
півночі сполучається з Північним Льодовитим океаном, на півдні – з Індійським
та Тихим океаном.
Берегова
лінія значно порізана в північній півкулі, особливо на сході. Серед морів
Атлантичного океану вирізняють внутрішні (Балтійське, Середземне, Чорне,
Азовське) та окраїнні (Північне, Карибське), єдине у світі море без берегів –
Саргасове.
Найбільшими затоками є Мексиканська,
Біскайська і Гвінейська, Святого Лаврентія. За розмірами вони не поступаються
морям.
Більшість
островів розташована поблизу суходолу і має материкове походження (Ірландія,
Великобританія, Великі Антильські). Вулканічними є острови Ісландія, Канарські.
Коралове походження мають Бермудські острови.
Історія
дослідження
Атлантичний океан – найбільш вивчений і освоєний людьми.
Перші відомості про нього зібрали фінікійці ще за тисячу років до н. е. Проте
тільки у Х ст. вікінгам вдалося перетнути океан і дістатися від берегів Європи
до Гренландії і Північної Америки. Початок швидкому освоєнню океану поклав у XV
ст. Христофор Колумб. Слідом за ним здійснювали плавання португальці, іспанці,
англійці. Відтоді Атлантичний океан став головним водним шляхом на Землі.
На
початку ХІХ ст. російська експедиція Івана Крузенштерна та Юрія Лисянського
провела вивчення проб води з глибин. Всебічні ж дослідження Атлантики почалися
тільки наприкінці століття за допомогою спеціально обладнаних експедиційних
суден. Англійська експедиція на судні «Челленджер» здійснила проміри глибин,
дослідила властивості водних мас, органічний світ океану. У наш час океанологи
різних країн світу продовжують
вивчати дно, властивості води та течії Атлантичного океану.
У наш час понад 40 наукових кораблів з різних країн продовжують вивчати природу океану. Океанологи ретельно досліджують взаємодію океану і атмосфери, спостерігають за Гольфстрімом та іншими течіями, за рухом айсбергів.
Рельєф дна
Геологи за зразками порід дна встановили, що Атлантичний
океан – наймолодший океан Землі. Майже посеред океану з півночі на південь
тягнуться серединно-океанічні хребти –Північноатлантичний і
Південноатлантичний. Вони утворюють єдиний підводним гірський ланцюг завдовжки
17 000 км, вершини якого підносяться над дном на 2 000 м. Окремі вершини
здіймаються вище рівня океану, утворюючи вулканічні острови. Уздовж середини
хребтів проходить розлом земної кори – рифтова долина – завширшки близько 50
км. Вона є однією з найбільших тріщин на поверхні Землі. У цьому місці
проходить межа літосферних плит, рухи яких супроводжуються виверженнями
вулканів і землетрусами. Виливи магми у рифтовій зоні нарощують краї плит.
Завдяки цьому дно Атлантичного океану розширюється зі швидкістю 2 см за рік.
Обабіч серединних хребтів розташовується плоске ложе океану з глибинами 4 – 6 км. На ньому височать сотні підводних гір вулканічного походження. Порівняно з Тихим океаном Атлантичний має ширший шельф, особливо уздовж берегів Європи і Північної Америки.
Клімат та водні маси
Атлантичний
океан, простягнувшись від Північного до Південного полярного кола, лежить в
усіх кліматичних поясах Землі, тому його кліматичні умови досить різноманітні.
Більша частина океану розташована в помірних та тропічних широтах. З обох
тропічних областей високого тиску в напрямі екваторіальних широт дмуть постійні
вітри — пасати.
У північній тропічній частині влітку й
восени зароджуються тропічні циклони, які нерідко переходять в урагани.
Найбільше їх над Карибським морем та Мексиканською затокою.
У помірних широтах Атлантики панують
західні вітри. Найбільшої сили вони досягають у помірних широтах Південної
півкулі. У полярних широтах кліматичні умови формуються під впливом Північного
Льодовитого океану на півночі та Антарктиди на півдні. Велика кількість
айсбергів і дрейфуючої криги.
Властивості водних мас
Пов’язані з особливостями клімату. В усьому
океані середня температура поверхневих вод становить +16,5 °С, але Південна
Атлантика на 6 °С холодніша за Північну (вплив Антарктиди). Найбільша солоність
води (37,5 %о) спостерігається в субтропічних і тропічних широтах, найменша (33
%) — у прибережних водах Антарктиди.
В Атлантичному, як і в Тихому, океані
утворюються два кола поверхневих течій, але через значну подовженість
Атлантичного океану з півночі на південь у ньому більш розвинені меридіональні
потоки вод, ніж широтні. Тепла течія Гольфстрім — одна з найпотужніших у світі.
Органічний світ атлантичного океану
Органічний світ
Атлантичного океану кількістю видів значно поступається Тихому та Індійському
океанам (через геологічну молодість). У кількісному відношенні океан багатий на
організми, життя яких пов’язане, у першу чергу, із широким розвитком шельфу. У
розподілі органічного життя океану чітко виділяється зональність.
Використання природних ресурсів
Атлантичний океан посідає перше місце серед океанів за
ступенем господарського освоєння. Він дає 20 % світового вилову риби та
морепродуктів. Шельфи Атлантики багаті на родовища корисних копалин (природний
газ, фосфорити, соль, залізо-марганцеві конкреції тощо). У посушливих
прибережних районах працюють опріснювальні установки. Енергія припливу вод
океану використовується в роботі електростанцій (перша була побудована в гирлі
річки Ранс на півночі Франції). Через Атлантику здійснюється понад 50 % усіх
морських перевезень.
Домашнє завдання
ü Опрацювати § 59, повторити §§ 57, 58 (підготуватися до
самостійної роботи) .
ü Повторіть географічну
номенклатуру Тихого та Атлантичного океану.
ü Скласти план заходів щодо поліпшення
екологічного стану Атлантичного океану (відправити на електронну пошту до 02.05.2020).
ü Переглянути
відео: https://www.youtube.com/watch?v=Q28v7UdpumY&t=108s
ТЕМА «ТИХИЙ ОКЕАН.
ОРГАНІЧНИЙ СВІТ І ПРИРОДНІ РЕСУРСИ. ОСТРОВИ В ТИХОМУ ОКЕАНІ, ЇХ ПОХОДЖЕННЯ.
ВПЛИВ ОКЕАНУ НА ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДЕЙ ПРИЛЕГЛИХ МАТЕРИКІВ»
Мета: продовжити
формувати знання про характерні ознаки природи Тихого океану та його природні
багатства; скласти загальні уявлення про особливості природи островів;
вдосконалювати практичні вміння складати характеристику океану за тематичними
картами атласу; сприяти розумінню екологічних проблем океану та необхідності
його охорони;
розвивальна:
формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити
висновки;
виховна:
виховувати любов до природи Землі, відповідальність за збереження її унікальності.
- Відповідно до плану вивчення океану
сьогодні на уроці ми продовжуємо дослідження природи Тихого океану. Величезні
розміри та глибини, давність геологічного розвитку обумовлюють надзвичайне
розмаїття його органічного світу. Тільки тваринний світ налічує тут близько 100
тис. видів. Він у 3-4 рази багатший, ніж в інших океанах. Багатства Тихого
океану з давніх часів забезпечували всім необхідним жителів прибережних та
острівних територій. У наші часи постає питання збереження унікальної природи
найбільшого океану планети.
Органічний світ
Надзвичайно
багатий на живі організми: загальна кількість становить понад 50 % усього
живого, що є у Світовому океані; високий ступінь ендемізму.
У
розподілі організмів в океані добре виражена зональність.
Фауна
налічує близько 100 тис. видів тварин: зоопланктон, краби, раки, креветки,
устриці, кальмари, восьминоги, мідії, медузи, морські зірки, морські їжаки,
змієхвістки, голонтурії; 3800 видів риб; кити, тюлені, морські котики, сивучі,
дельфіни, морські свині, дюгоні, калани (морські бобри).
Природні
ресурси
Біологічні — майже половина
світового улову морепродуктів. Промислове значення: оселедець, анчоуси,
скумбрія, сардини, морські окуні, тунці,
камбали,
тріска, далекосхідні лососі, сайра; промисел двостулкових і головоногих
молюсків (устриці, морські гребінці, кальмари), ракоподібні (камчатський краб,
омари), морські ссавці (морські котики) і водорості (ламінарія).
Мінеральні — на шельфі океану розробляють родовища руд олова,
марганцю, кобальту та інших металів, видобувають нафту та природний газ.
Енергетичні ресурси (хвильові,
припливні та термальні електростанції), в перспективі — використання енергії
океанічних течій.
Острови в
Тихому океані, їхні природні особливості
Особливістю
природи Тихого океану є величезна кількість островів. За їхньою кількістю
(понад 10 тисяч) та площею Тихий океан посідає перше місце.
По
окраїнах Тихого океану (переважно в західній частині) розташовані архіпелаги
і ланцюги островів: Алеутські, Курильські, Сахалін, Японські, Філіппінські,
Молуккські, Зондські, Фіджі, Тонга і багато інших; у відкритій частині —
численні острови вулканічного (Маркізькі, Гавайські, Самоа, Галапагос і ін.) і коралового
(Маршаллові, Гілберта, Токелау, Фенікс, Лайн, Туамоту та ін.) походження;
найбільші острови материкового походження — Нова Зеландія, Нова Гвінея.
Завдяки різноманіттю природних умов на
материкових островах багатий рослинний і тваринний світ. Органічний світ
вулканічних островів бідніший за видовим складом: немає ссавців, за винятком
тих, які були завезені сюди людиною. Тут мешкають птахи, плазуни, комахи. На
навітряних схилах островів багато опадів, тому вони вкриті вічнозеленими
лісами. Органічний світ коралових островів бідний: кокосова пальма, кілька
інших видів дерев, трав’янистих рослин, чагарників; представники тваринного
світу пов’язані з морем: багато крабів, морських черепах, морських птахів.
Ґрунтовий покрив розвинений слабо.
Вплив океану на життєдіяльність людей
прилеглих материків
На берегах та островах океану розташовано
понад 50 прибережних країн. Життя та господарська діяльність людей прибережних
та острівних безпосередньо пов’язана з океаном. Розвиток мореплавання з давніх
часів, понад половина світового вилову риби, вирощування водоростей, молюсків.
Видобуток корисних копалин (залізомарганцеві конкреції, нафта); опріснення
морської води. Судноплавство, важливі транспортні шляхи. Туризм.
Охорона природи океану
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
ü Опрацювати §
58 .
ü Виконати Практичну роботу 12 (в
кінці § 58).
ü Переглянути
відео: https://www.youtube.com/watch?v=yxeeJ5oU3Kc, https://www.youtube.com/watch?v=YefP4Y1ohyQ
ü Ознайомтеся з
картою Атлантичного океану, пригадайте відому вам географічну номенклатуру.
22.04.2020
ТЕМА «ТИХИЙ ОКЕАН.
ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. РЕЛЬЄФ ДНА. КЛІМАТ І ВОДИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 12»
· поглибити
та систематизувати знання учнів про особливості природи Світового океану; формувати вміння визначати
географічне положення Тихого океану, пояснювати особливості його природи;
вдосконалювати навички роботи з тематичними картами атласу;
· розвивати
вміння виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати
цілеспрямований опис об'єкта за типовим планом;
· виховувати
пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми,
самостійність.
«Бліцопитування»
· На які складові частини поділяють
Світовий океан?
· Яке співвідношення мають площі океанів між собою?
· Який океан найбільший?
· Які особливості будови земної
кори та рельєфу дна властиві всім океанам?
Незважаючи на єдність вод
Світового океану, його складові мають певні природні особливості, які ви маєте
з’ясувати на наступних уроках. Першим об’єктом нашого дослідження є Тихий
океан. Серед усіх океанів Землі цей океан має повне право на звання унікального
географічного об’єкта. На його площі — 178,7 млн км2 — вільно б
розмістилися всі материки, і при цьому залишилося б місце ще для однієї Африки!
Це найбільший, найглибший та найдавніший серед океанів Землі. Однак на цьому
перелік фактів про його природні особливості не закінчується. Сьогодні наша
робота буде спрямована на дослідження географічного положення, особливостей рельєфу дна, клімату та вод найвеличнішого
океану Землі.
Вивчення нового матеріалу
1.
Географічне положення океану.
1)
Положення щодо екватора, нульового меридіана, материків та інших океанів.
2)
Особливості берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови.
2.
Рельєф дна океану.
3.
Клімат і води.
1)
Кліматичні пояси.
2)
Основні типи клімату.
3)
Температурний режим поверхневих вод.
4)
Солоність поверхневих вод та її розподіл.
5) океанічні течії
4.
Органічний світ
5.
Ресурси океану, їхнє використання та збереження
6.
Охорона природи океану
Географічне положення та розміри Тихого
океану
За допомогою відео, підручника та карт атласу визначте
особливості географічного положення Тихого океану. Відео: https://www.youtube.com/watch?v=GvpI-vhTcC4
Географічне положення Тихого
океану
|
|
План характеристики
|
Особливості географічного
положення
|
Площа, млн км2 та протяжність с пн на пд та з зх на сх
|
|
Положення щодо екватора, нульового меридіана, материків та інших океанів
|
|
Особливості берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови
|
Висновок 1. Положення океану майже в усіх географічних поясах Землі, за винятком найпівнічнішого, зумовлює надзвичайну різноманітність його природи.
Рельєф дна
Робота з фізичною картою Тихого океану,
картою «Будова дна Тихого океану»
Завдання
Зіставте карти та виявіть закономірності
розташування основних форм рельєфу дна Тихого океану.
Значна частина Тихого океану лежить на одній літосферній плиті,
яка взаємодіє з іншими плитами. До зон їхньої взаємодії прилягають глибоководні
жолоби (найглибший Маріанський, 11022 м) та острівні дуги. Із системою
глибоководних жолобів і гірських споруд на материках і островах, які оточують
океан, пов’язаний майже безперервний ланцюг активних вулканів, які утворюють
Тихоокеанське «Вогняне кільце». У цій зоні часто відбуваються наземні та
підводні землетруси, що спричиняють цунамі.
Рельєф дна Тихого океану складний. Материковий шельф в океані
становить близько 10 % від його загальної площі, найбільший він у західній
частині, материковий схил крутий, розчленований каньйонами. Ложе океану
становить понад 65 % площі дна. Його перетинають численні підводні гірські
хребти (Східнотихоокеанське, Південнотихоокеанське підняття), які розподіляють
ложе на кілька улоговин (найбільша Північно-Східна). На дні улоговин багато гір
вулканічного походження.
Висновок 2. Рельєф дна Тихого океану складний: на дні океану розташовані
великі улоговини, розділені океанічними підняттями. Характерною ознакою є
надзвичайно інтенсивні сейсмічні явища та вулканізм.
Робота з тематичними
картами
У помірних
широтах часто трапляються шторми, спричинені сильними західними вітрами.
Розташування
Тихого океану в майже всіх кліматичних поясах Землі є причиною утворення всіх
типів поверхневих водних мас, крім арктичних. Через велику площу океану між
тропіками середні температури його поверхневих вод вищі, ніж в інших океанах
(+19,1 °С). Солоність поверхневих вод коливається в межах від 30 до 35 ‰. На
півночі Тихого океану плавучої криги мало, на відміну від південної частини, де
поблизу берегів Антарктиди утворюються айсберги.
Системи
течій утворюють два кільця. Північне: Північна
Пасатна, Куросіо, Північно-Тихоокеанська, Каліфорнійська; Південне —
Південно-Пасатна, Східно-Австралійська, Перуанська, течія Західних Вітрів.
Висновок 3. Величезні розміри Тихого океану спричинили значні відмінності в його
кліматі. Це зумовило наявність у ньому майже всіх типів водних мас. Показники
температури та солоності поверхневих вод мають переважно зональний характер
розподілу.
1.
Опрацювати параграфи 57, 58 (до органічного св.) підручника.
2. Виконати Практичну роботу 12
Завдання. Позначити на контурній
карті моря: Берингове, Охотське, Японське, Жовте, Східнокитайське,
Південнокитайське, Філіппінське, Коралове, Фіджі, Тасманове; затоки: Аляска,
Каліфорнійська; острови: Алеутські, Курильські, Японські, Філіппінські, Нова
Гвінея, Нова Зеландія, Гавайські, Соломонові, Тонґа; півострови: Аляска,
Камчатка, Каліфорнія; жолоби: Маріанський, Алеутський, Чілійський; улоговини:
Східна, Південна. (позначити
на контурній карті, сфотографувати і відправити на електронну пошту до 27.04.2020).
Для загального розвитку пропоную переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=HI9HPs_CNgU
15.04.2020
Підсумковий урок за темою «Євразія»
Мета: узагальнити та систематизувати знання за
темою «Євразія», визначити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу;
розвивати вміння самостійно оцінювати правильність виконання завдань.
Перевірка знань
Перший рівень (3 бали)
1. Який учений
досліджував гори Тянь-Шань, озеро Іссик-Куль, витоки річки Сирдар’я?
а) П. Семенов; б) С. Дежньов; в) М. Пржевальский; г) М.
Вавилов.
2. Найвіддаленішим від
Північного полюсу є мис:
а) Челюскін; б) Дежньов; в) Рока; г) Піай.
3. Найбільш зволоженими
є внутрішні райони Євразії:
а) так; б)
ні.
4.Яка річка належить до
басейну Атлантичного океану?
а) Волга; б) Дунай;
в) Амур; г) Меконг.
5. Укажіть півострів,
де сформувався тропічний континентальний клімат.
а) Індостан; б) Індокитай; в) Аравійський; г) Скандинавський.
6. Гірська система
Карпат сформувалася в епоху ______________ складчастості.
Другий рівень (3 бали)
1. Установіть
відповідність між країнами та їхніми столицями.
1. Німеччина А. Токіо
2. Франція Б. Нью-Делі
3. Індія В. Берлін
Г. Париж.
2. Установіть
відповідність між тектонічними структурами та формами рельєфу Євразії.
1. Плоскогір’я
Декан А. Крайовий прогин
2. Уральські гори Б. Область герцинської складчастості
3. Альпи В. Індостанська
платформа
Г.
Область альпійської складчастості
Третій рівень (3 бали)
1. Оберіть правильні
твердження щодо географічного положення та ознак природи Євразії.
1) Над Євразією
утворюються всі типи повітряних мас.
2) Тільки в Євразії
річки належать до басейнів усіх чотирьох океанів.
3) Усі природні зони
Євразії мають чітко виражене широтне простягання.
4) найбільшу кількість
висотних поясів на материку спостерігають в Альпах.
5) На Аравійському
півострові розташована зона саван та рідколісь.
6) Найбільшу площу в
Євразії займає тропічний кліматичний пояс.
7) Євразія – єдиний материк,
що містить дві частини світу.
2. Охарактеризуйте
природну зону пустель Євразії за планом, наведеним у таблиці.
Географічне
положення
|
Клімат
|
Грунт
|
Типові
представники рослинного світу (2-3)
|
Типові
представники тваринного світу (2-3)
|
Четвертий рівень (3
бали)
1. На конкретних
прикладах доведіть, що загострення екологічних проблем Євразії обумовлено інтенсивною господарською діяльністю.Виконати роботу у зошиті, сфотографувати і відправити на електронну пошту до 17.04.2020.
Гарних Вам свят і не хворійте !!!
13.04.2020
Тема «Найбільші держави Азії. Зв′язки
України з країнами Європи та Азії»
Мета: сформувати загальні уявлення про країни азіатської частини Євразії,
характерні ознаки природи, населення й господарської діяльності Китаю, Японії,
Індії; удосконалити практичні уміння й навички характеризувати природу,
населення й господарську діяльність окремих країн материка за картами атласу;
актуалізувати та розширити знання про особливості географічного положення,
ознаки природи, населення та господарства України; сформувати загальні уявлення
про країни, що є сусідами України, сфери співпраці України з країнами Європи.
Вивчення нового матеріалу
Південно-Західна Азія. Найбільші країни цієї частини: Туреччина, Іран, Ірак, Афганістан, Саудівська Аравія. Багато невеликих за площею країн: Сирія, Ліван, Ізраїль, Кувейт та ін. Сюди ж тепер відносять Грузію, Вірменію та Азербайджан.
Національний склад населення Близького Сходу, як ще називають цю територію, різноманітний. Тут живуть араби, євреї, турки, перси, грузини, вірмени й інші народи. Цей регіон — місце виникнення всіх трьох світових релігій. Більшість населення живе в сільській місцевості, у долинах річок і в оазисах. Деякі країни є найбільшими постачальниками нафти на світовий ринок. По нафтопроводах її подають до портових міст, звідки в танкерах перевозять у різні країни.
Центральна Азія. Цей великий регіон материка відрізняється одноманітністю природи, сухістю, різкою континентальністю клімату, переважанням сухих степів, напівпустель і пустель. Рівнини й улоговини чергуються тут з горами та нагір’ями, які ізолюють територію від вологих вітрів з океанів. У цій частині Євразії розташовані Казахстан, Туркменістан, Киргизстан, Таджикистан, Узбекистан, Монголія й велика частина Китаю.
Східна Азія. Ця частина материка розташована вздовж узбережжя Тихого океану й витягнута з півночі на південь — від помірного поясу до тропічного. Тут розташовані найбільш населена частина Китаю, Японія, КНДР і Республіка Корея. Природа цих країн різноманітна, переважають рівнини, але є й гірські території.
У Японії 70% поверхні займають гори, багато вулканів, часті землетруси, трапляються цунамі. Найвища гора й символ Японії – Фудзіяма (3776 м)Розташована на архіпелазі поблизу східних берегів Азії, найбільші острови – Хоккайдо, Хонсю, Сікоку й Кюсю.
Клімат Японії переважно субтропічний мусонний, на півночі – помірний. На півдні – тропічний. Багато річок. Понад 17 тис. видів рослин, більшість яких ендемічні. Ліси займають 60 % площі країни. Корисних копалин небагато, значну кількість мінеральної сировини завозять з інших країн.
Населення 126 млн осіб (2017 р.), 99% її населення – японці. Велика середня тривалість життя (понад 80 років). 4/5 проживає в містах, розташованих на прибережних рівнинах: Токіо, Осака, Йокогама, Нагоя, Кіото, Кобе, Саппоро, Хіросіма.
Високорозвинена країна, посідає провідні місця у світі з виробництва автомобілів, морських суден, побутової електроніки, промислових роботів, верстатів, сталі, електроенергії, цементу, переробляння нафти. Високо розвинута металургія, хімічна, легка, деревообробна галузі. Вирощують рис, картоплю, цукровий буряк, цибулю, огірки, фрукти; посідає одне з перших місць за виловом риби й морепродуктів.
Китай — розташований у Східній і Центральній Азії, межує з 13 країнами, має найдовший у світі сухопутний кордон – 22,8 тис. км; його омивають води Жовтого, Східнокитайського та Південнокитайського морів. За площею посідає третє місце у світі після Росії й Канади.
Розташований у межах трьох кліматичних поясів: помірного, субтропічного та субекваторіального. Найбільші річки: Янцзи, Хуанхе. Різноманітна природа, багатий рослинний та тваринний світ.
Мінеральні ресурси:
провідні місця у світі за запасами вугілля, нафти, залізної руди, бокситів,
вольфраму, молібдену, олова, ртуті, свинцю, цинку. Усього понад 140 видів
корисних копалин.
Найбільш
населена країна світу (1,395 млрд. осіб 2017 р.), багатонаціональна країна
(понад 55 етнічних груп), більшість населення ханьці (китайці) = 93%. 90%
населення проживає на сході країни. Міст – мільйонерів понад 70. Найбільше –
Шанхай (понад 20 млн. осіб), столиця Пекін (понад 20 млн. осіб).
Провідні
місця у світі за виробництвом автомобілів, сталі, вугілля, цементу, зерна,
бавовни, м′яса, бавовняних тканин, телевізорів, хімічних волокон, мінеральних
добрив, електроенергії. Виробляють комп′ютери, мобільні телефони, побутову
техніку.
Вирощують
зернові культури (рис, пшениця, кукурудза), цукрову тростину та цукровий буряк,
чай, арахіс, тютюн, фрукти й овочі; розводять свиней, дрібну й велику рогату
худобу, домашніх птахів.
Індія (столиця — місто Делі) розташована в центрі Південної Азії на півострові Індостан та прилеглій материковій частині, країну омивають води Індийського океану. Виокремлюють великі природні комплекси: Гімалаї, Індо - Гангську низовину та рівнини Декана на півострові Індостан. Переважно субекваторіальний мусонний клімат; найбільші річки – Ганг, Інд, Брахмапутра.
Багаті запаси залізних, марганцевих, уранових, мідних, алюмінієвих руд, кам′яного вугілля, золота, коштовного й напівкоштовного виробного каміння.
Друга держава світу за кількістю населення (1,355 млрд осіб, 2017 р.), багатонаціональна країна, серед етнічних груп переважають – хіндустанці, маратхи, бенгальці, біхарці, пенджабці. Найбільші міста – Мумбаї, Колката, Делі, Ченаї.
Країна є одним із найбільших світових виробників та продавців вугілля, марганцевої та залізної руд; працюють підприємства чорної металургії, важкого і транспортного машинобудування, виробництва електроустаткування, побутової електроніки, хімікатів.
Вирощують рис, пшеницю, просо, овочі та фрукти, цукрову тростину, бавовник, каву, арахіс, кунжут, рицину, гірчицю, льон, чай.
Південно-Східна Азія. Займає півострів Індокитай та острови, складові Малайського архіпелагу. Найбільші за площею країни: Індонезія, Лаос, Таїланд, В’єтнам, Філіппіни. У Малаккській протоці на острові розташована найменша країна цього регіону — Сінгапур. Найбільшу площу території і чисельність населення має Індонезія.
Зв’язки України з країнами Європи. Україна — одна з найбільших країн Європи. Суходолом Україна межує із сімома країнами: Росією, Білоруссю, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією та Молдовою. 1991 р. Україна, Росія, Білорусь та Молдова перетворилися з радянських республік на незалежні держави.
Основним напрямом зовнішньої політики України є інтеграція в європейське співтовариство. Особливе значення мають економічні зв′язки з країнами Європейського союзу — Румунією, Угорщиною, Польщею, Словаччиною тощо.
Словаччина постачає нам транспортні засоби, косметичну продукцію, папір та картон, Угорщина – автомобілі, лікарські засоби, продукти харчування. Румунія – меблі, взуття, текстильні вироби. З Польщею в Україну привозять технічне обладнання, тканини, фрукти, ліки, одяг та взуття.
Країни Європейського Союзу надають Україні політичну та фінансову підтримку у проведенні різнобічних реформ.
Серед інших країн Європи найактивнішими є зв′язки з Німеччиною, Італією, Кіпром, Литвою, Латвією, Естонією.
Культурні зв′язки: організація фестивалів українського мистецтва, виставок, обміни художніми колективами, покази фільмів, гастролі театрів, майстер-класи.
«Дні України» щорічно влаштовують культурні центри різних європейських країн.
Домашнє завдання
ü Опрацювати конспект
уроку.
ü Підготуватися до
підсумкової роботи за темою «Євразія».
Переглянути урок за посиланням (повторення матеріалу): https://www.youtube.com/watch?v=d0YrB5Eedzg
08.04.2020
ТЕМА «НАЙБІЛЬШІ
ДЕРЖАВИ ЄВРОПИ. НІМЕЧЧИНА. ФРАНЦІЯ. ВЕЛИКА БРИТАНІЯ. ІТАЛІЯ»
Мета: формувати
загальні уявлення про природу, населення та господарство ключових європейських
країн; вдосконалювати практичні вміння визначати географічне положення країн
Євразії, виявляти головні риси населення та господарства окремих країн; формувати
шанобливе ставлення до національних особливостей, культури, способу життя інших
народів.
У сиву давнину Європа була колискою
багатьох високорозвинених цивілізацій: егейської, еллінської, кельтської,
римської тощо. Зараз на території Європи розташовано 47 країн. Кожна з них має
свою історію, культуру, традиції. Усі вони виникли в різні часи, пережили
багато поневірянь, мали інші кордони або входили до територій інших держав.
Глибоке та детальне дослідження населення та господарства європейських країн вас очікує
в наступних курсах географії.
Німеччина. Розташована в
центрі Європи. Одна із найрозвиненіших держав світу. Основу господарства
становить розвинута промисловість, провідними галузями якої є чорна й кольорова
металургія, машинобудування, хімічна, електроенергетика, лісова, харчова,
легка. Дуже добре розвинуте сільське господарство. Німеччина — виробник
пшениці, ячменю, картоплі й хмелю.
Франція. Розташована на
заході Європи, посідає друге місце за площею серед європейських держав. Одна із
найрозвинутіших країн світу, найбільший європейський центр машинобудування.
Вона виробляє літаки, автомобілі, морські судна, різноманітну побутову техніку
та електроніку. Провідними галузями є також електроенергетика, хімічна,
харчова, легка промисловість. В усьому світі відомі французькі парфуми й
косметика, елегантне взуття й одяг. Франція — один із найбільших виробників
сільськогосподарської продукції у світі. Славиться своїми садами й
виноградниками.
Велика Британія. Острівна
держава на північному заході Європи. Високорозвинута країна. Провідне місце
посідає промисловість — передове машинобудування, електроніка, хімічна,
фармацевтична, харчова, легка. Поблизу берегів Великої Британії відкриті великі
поклади нафти й газу. Головною галуззю сільського господарства є тваринництво.
Розводять м’ясні й молочні породи корів, овець, свиней і домашньої птиці.
Вирощують пшеницю, ячмінь, цукровий буряк, картоплю, овочі. Велика Британія є
найважливішим європейським центром міжнародної торгівлі, лідером у сфері
фінансових послуг.
Італія. Розташована на
півдні Європи на перетині торговельних шляхів. Економічно розвинута країна.
Галузі промисловості: машинобудування (автомобільна, електротехнічна,
електронна), хімічна, нафтохімічна, легка, харчова. Сільське господарство:
вирощують пшеницю, рис, фрукти, овочі, виноград, оливи, кукурудзу, мигдаль,
волоський горіх, розводять велику рогату худобу, овець, свиней, птицю. Італія є
великим центром світового туризму.
Домашнє завдання
ü Опрацювати § 56 з ст. 216
ü За картами атласу й
текстом підручника та уроку самостійно дослідіть особливості географічного
положення, природи, населення та господарства країни Європи (на вибір: Франція,
Німеччина, Велика Британія, Італія). Результати занесіть у таблицю (зробити у
форматі Word та відправити на електронну пошту falko.svetlana.viktorivna@gmail.com
до 11.04.2020).
Географічне положення
|
У якій частині материка розташована
Вихід до моря (океану)
Межує
|
Природні умови та ресурси
|
Рельєф –
Клімат
Природні зони
Корисні копалини
|
Населення
|
Кількість
Національний склад
Найбільші міста
|
Господарство
|
Галузі промисловості
Сільське господарство
Види транспорту
|
Об′єкти природної спадщини ЮНЕСКО
|
|
Зв′язки з Україною
|
- Переглянути урок за посиланням (повторення матеріалу): https://www.youtube.com/watch?v=jkVdYBwJ_UQ
06.04.2020
Тема «Населення Євразії»
Мета: сформувати загальні уявлення про формування та
ознаки населення материка, ознайомити із сучасною політичною картою Євразії;
вдосконалити практичні вміння та навички характеризувати населення материка за
тематичними картами атласу; формувати пізнавальний інтерес до національних
особливостей, культури, способу життя інших народів; виховувати толерантне
ставлення та повагу до всіх народів.
Раси й народи
Євразія є батьківщиною
двох основних рас – європеоїдної та монголоїдної. Європеоїди становлять 45 %
населення материка. Монголоїди становлять близько 37 %усього населення материка.
Національний склад населення різний:
Європу населяють слов′янські
народи, німці, французи, італійці, іспанці, ірландці, англійці, на півночі регіону проживають норвежці,
шведи, фіни. Південно-Східну
Азію – арабські народи, а також турки, курди, перси; Північну Азію – росіяни; Південну-хіндустанці, бенгальці,
пакистанці; Південно-Східну
- в′єтнамці, тайці,
бірманці, малайці. У Центральній Азії проживають тибетці, уйгури, монголи, у Східній – хань (китайці),
японці, корейці.
Розміщення населення
Найбільш заселені території розташовані там, де
поєднуються сприятливі погодні умови і родючі ґрунти, - долини річок Ганг,
Хуанхе, Янцзи. Окрім півдня і сходу Азії, до густонаселених регіонів материка
належить майже вся Європа. Відносно безлюдні райони: пустеля Гобі, Тибет,
Аравійський півострів. Менш заселена північна частина Євразії.
Політична карта материка
Політична карта
Євразії почала формуватися дуже давно, тому зараз вона строката. Найбільшою за площею державою є Росія (17, 075 млн.кв.км), за населенням – Китай (1,395 млрд осіб). Україна – найбільша за площею держава Європи. Тут
розташована й найменша держава світу – Ватикан.
Держави Євразії різняться за
формами правління, державним устроєм, рівнем свого економічного розвитку. На
материку є різні види монархій, республік.
Найбільш розвинутими країнами
Європи є : Німеччина, Велика Британія,
Франція, Італія. В Азії
найрозвиненішою країною є Японія, яка є другою найрозвиненішою країною світу після США.
Країни Перської затоки та деякі інші розвивають
свою економіку завдяки величезним природним ресурсам. Країни Південно-Східної
Азії зазнають економічного зростання під впливом Японії.
Разом з тим на материку й досі є
країни з дуже низьким рівнем
економічного розвитку (Непал, Бутан, Афганістан та ін.).
Домашнє завдання
· Опрацювати § 56 до ст. 216.
- Відповісти на тест і на питання № 5, 6 ст. 211 підручника (у форматі Word) та відправити на електрону
пошту : falko.svetlana.viktorivna@gmail.com до 09.04.2020
- Переглянути відео за посиланням (з 1:20:40 - повторення матеріалу): https://www.youtube.com/watch?v=p6w47mGcKN8
25.03.2020
Тема «Зміни природи материка
людиною»
Мета :
навчальна: повторити та систематизувати знання про особливості природи Євразії;
формувати знання про екологічні проблеми материка, найвідоміші природні
об'єкти, занесені до списку світової спадщини ЮНЕСКО; вдосконалювати вміння
виявляти та оцінювати наслідки впливу господарської діяльності людини на
природу материка;
розвивальна: розвивати екологічне мислення, уміння висловлювати логічні міркування,
робити висновки;
виховна: формувати ціннісне ставлення до природи.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Зміни природи материка людиною
Найбільших змін зазнали природні ландшафти
в районах із високою густотою населення, розвинутою промисловістю й сільським
господарством: Південна, Східна, Південно-Східна Азія, Західна Європа.
Активна господарська діяльність спричинила
виникнення низки несприятливих явищ та процесів: засолення, заболочування,
прискореної ерозії ґрунтів, обміління річок, замулювання водоймищ, забруднення
природного середовища відходами сільськогосподарського й промислового
виробництва, різкого скорочення й навіть зникнення багатьох видів тварин і
рослин.
Скорочення площ лісів у Європі. Тварини, які
колись їх населяли, — бурі ведмеді, росомахи, рисі, зубри, олені — збереглися
лише на заповідних територіях. Унаслідок безконтрольного полювання деякі
тварини взагалі зникли.
В Азії нині вирубують ліси
такими швидкими темпами, що вчені пророкують їх зникнення протягом найближчих
50 років. В азіатській частині розорано й більшість степів. Негативним
наслідком такої діяльності людей є збільшення площі пустель.
Природа материка потребує охорони. Необхідно
створювати заповідні території, бережливо використовувати природні багатства,
запобігати екологічним катастрофам.
Із
метою збереження природних комплексів на території Євразії створено численні
національні парки й заповідники, де охороняють тварин і рослин, елементи живої
природи — гори, озера, джерела, льодовики тощо. Рідкісні рослини й тварини
охороняються Всесвітнім фондом охорони природи. Створено міжнародну Червону
книгу, куди занесені й підлягають охороні тварини й рослини, над якими нависла
загроза вимирання.
Ліпарські острови (Італія) — група вулканічних
островів у Тірренському морі на північ від Сицилії. Утворені приблизно 260 000
років тому під час вулканічної активності. На острові Стромболі є активний вулкан.
Національний парк
Казіранґа (Індія) — у парку є тропічні ліси, річки, луки, де
охороняються слони. Тут мешкає найбільша (2/3 світовій чисельності) у світі
популяції однорогого носорога. Також у парку можна побачити бенгальських
тигрів, індійських слонів, водяних буйволів, болотних оленів та інших диких
тварин.
Національний парк Комодо (Індонезія) — охороняється єдина у
світі популяція «Драконів Комодо» — найбільших на планеті ящірок.
Національний парк
«Три паралельні річки» (Китай) — сюди входить верхів’я трьох великих річок Азії:
Янцзи, Меконгу й Салуїну. Завдяки особливостям рельєфу й розмаїтості клімату
тут збереглися різноманітні види рослин давніх епох. Район заслужено вважають
найважливішим «біогенетичним фондом планети».
Острів
Сокотра (Ємен) — всі
наземні молюски, що мешкають тут, 90 % рептилій і третина рослин є ендеміками,
тобто зустрічаються тільки на цьому острові. Цей факт пояснено тим, що Сокотра
— це уламок африканського континенту з гірським рельєфом. Ця частина
континентальної плити відокремилася від Африки близько 6 млн років тому.
Опинившись в ізоляції, без впливу зовнішнього світу, місцева природа
розвивалася особливим, власним шляхом, набуваючи при цьому унікальних ознак.
Національний
парк Читван (Непал) — охороняються носороги, слони, олені, буйволи,
тигри.
Букові
праліси Карпат (Україна, Словаччина) — транснаціональний природний об’єкт, що містить
десять окремих масивів завдовжки 185 км. Лише тут найкраще зберігся генофонд
бука лісового (Fagus sylvatica) та низка інших видів з його ареалу.
ü Опрацюйте § 55.
ü
Продовжте роботу над дослідженням: «Здійснення уявної подорожі уздовж
50-ї паралелі» (позначити об’єкти природної спадщини ЮНЕСКО та підготувати доповіді
про один із об’єктів природної спадщини
ЮНЕСКО (на вибір) та надіслати на електронну пошту falko.svetlana.viktorivna@gmail.com до 29.03.2020.
ü
Перегляньте відео :зміни природи материка
23.03.2020
Тема "Висотна поясність гір Євразії"
Мета: сформувати знання про висотну поясність Євразії та закономірності її розміщення; вдосконалювати практичні уміння та навичкихарактеризувати природні зони в горах за тематиними картами атласу.
Гори займають майже половину території Євразії. У Європі найбільш чітко висотна поясність проявляється на південних схилах Альп, а в Азії - на південних схилах Гімілаїв.
Альпи розташовані в межах помірного поясу. На їх південних схилах випадає багато опадів - до 3000 мм за рік. Нижній пояс висоти до 800 м утворюють широколисті ліси з дуба, каштана, граба, ясена, бука. Вище до висоти 2000 м ростуть мішані ліси (бука та ялиці) та хвойні ліси (ялина, сосна,модрина).
Мішані ліси
Хвойні ліси
Мішані ліси
Хвойні ліси
Вище росту дерев у горах заважають сильні вітри, різкі коливання температури повітря та короткий теплий сезон Тому на висотах понад 2000 м розташовані субальпійські луки. В їх рослинному покриві переважають високі багаторічні трави. Серед них трапляються зарості ялівцю та рододендрона, який має великі яскраві квіти червоного, лілового, жовтого чи білого кольорів. Поширені криволісся з гірської сосни, гілки якої притиснуті вітрами до землі.
Субальпійські луки
Над субальпійськими розташовуються альпійськи луки - пояс низькорослих трав, що мають яскраві квіти. Ще вище в холодному кліматі можуть вижити тілько мохи та лишайники на скелястих виступах. На межі зі сніговою лінією росте едельвейс - трав"яниста рослина, яка має красиві сніжно - білі квіти у вигляді багатопроменевої зірки. На висоті 3000 м за снігою лінією лежить пояс снігів, льодовиків.
Висотна поясність в Гімалаях
Найбільша кількість висотних поясів спостерігається на південних схилах Гімалаїв. На північних схилах гір усього два висотні пояси. Це пояснено сусідством із нагір"ям Тибет, якому властиві суворі кліматичні умови.
У Гімалаях склад висотних поясів західної (біля підніжжя більш сухої та прохолодної) та східної (жаркої та вологої) частин відрізняється. У західній частині до 1000 м зростають рідкостійні посухостійкі ліси та чагарники. У східній: на аналогічних висотах поширені вологі вічнозелені ліси, які поступово заміщуються мішаними та хвойними лісами. Снігова лінія розташована вище, ніж у західній частині.
Домашнє завдання
- Опрацювати § 54.
- Відповісти на питання у зошиті, сфотографувати та відправити на електронну пошту : falko.svetlana.viktorivna@gmail.com до 25.03.2020 .
"Бліцопитування"
- Чому з підняттям у гори змінюються грунти та рослинний покрив?
- Чому в Альпах відсутній гірський пояс тропічних вічнозелених лісів?
- На скільки Гімалаї вищі за Альпи?
- Як діяльність людини позначилася на природі гір?
- У Гімалаях висотна поясність представлена всіма висотними поясами Землі. Жодні гори світу не мають такого різноманіття ландшафтів. Поміркуйте, які два основні чинники обумовили цей планетарний максимум.
16.03.2020
Тема " Природні зони. Арктичні пустелі, тундра, лісотундра, ліси помірного поясу, лісостепи й степи"
Мета: сформувати знання про природні зони Євразії та закономірності їхнього розміщення територією материка; вдосконалити практичні уміння та навички характеризувати природні зони за тематичними картами атласу.
Домашнє завдання
- Опрацювати параграф 51,52
- Переглянути відео : природні зони Євразії
- За картами атласу та текстом підручника складіть характеристику природних зон Євразії (у форматі Word) та відправити на електронну пошту : falko.svetlana.viktorivna@gmail.com до 24.03.2020
Назва природної
зони
|
Географічне
положення
|
Особливості
клімату
|
Переважний тип ґрунтів
|
Представники
|
|
рослинного світу
|
тваринного світу
|
18.03.2020
Тема "Природні зони. Напівпустелі, пустелі, субтропічні ліси, савана, субекваторіальні та екваторіальні ліси"
Мета: повторити,
рзширити та систематизувати знання про природні зони Євразії та
закономірності їхнього розміщення територією материка; удосконалювати практичні
уміння та навички характеризувати природні зони за тематичними картами атласу.
Домашнє завдання
- Опрацювати параграф 52, 53
- За картами атласу та текстом підручника складіть характеристику природних зон Євразії (у форматі Word) та відправити на електронну пошту : falko.svetlana.viktorivna@gmail.com до 24.03.2020.
Назва природної зони
|
Географічне положення
|
Особливості клімату
|
Переважний тип ґрунтів
|
Представники
| |
рослинного світу
|
тваринного світу
|
- Здійсніть уявну подорож уздовж 50-ї паралелі: вкажіть країни, природні об"єкти та природні зони (у форматі Word) та відправити на електронну пошту falko.svetlana.viktorivna@gmail.com до 25.03.2020.
Немає коментарів:
Дописати коментар